Μόλις δυό βήματα από το Μοναστηράκι, στην ιστορική γειτονιά του Ψυρή, τραβάει την προσοχή μας ένα αέρινο πανό στο στενό δρομάκι της οδού Αγίας Θέκλας 10, με την επιγραφή “10 years AthenStyle”.
Το AthenStyle είναι το πρώτο κατάλυμα τύπου hostel που άνοιξε στην Αθήνα θέτοντας νέα δεδομένα στην εναλλακτική -low-budget διαμονή για τους τουρίστες που επισκέπτονται την πρωτεύουσα. Φέτος γιορτάζει τα 10 χρόνια λειτουργίας του και υποδέχτηκε το καλοκαίρι του 2018 με ένα πάρτι για τους παλιούς και τους καινούριους φίλους-ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο…
Ένα βιομηχανικό κτήριο στην περιοχή Ψυρή – την παλαιότερη συνοικία του ιστορικού κέντρου της Αθήνας- ανακαινίστηκε και στεγάζει από το 2008 το AthenStyle, που σήμερα έχει διακριθεί ως μέλος του διεθνούς δικτύου Europe Famous Hostels.
Η ταράτσα του κτηρίου έχει διαμορφωθεί σε roof-bar όπου όλοι γίνονται μία παρέα κι ανταλλάσσουν ταξιδιωτικές εμπειρίες κάτω από τον αττικό ουρανό. Αυτό όμως που σε απορροφάει, και συγκινεί περισσότερο, είναι η θέα από το rooftop bar του 6ου ορόφου σε ένα τοπίο κλασικής ομορφιάς που αντιπροσωπεύει την τελειότητα- κατά τον τρόπο και το μέτρο του Παρθενώνα.
“Εδώ, μιλάς με τους θεούς…”
Με αυτά τα λόγια μάς καλωσορίζει στο AthenStyle η ιδιοκτήτριά του, Σοφία Lizzio, και με ένα πλατύ χαμόγελο εξηγεί πώς εξαιτίας αυτής της θέας- από αυτήν την ταράτσα όπου “μιλάς με τους θεούς”- εγκατέλειψε οριστικά το 2008 το κοσμοπολίτικο Μιλάνο, τα αυστηρά επαγγελματικά ταγέρ, τη δικηγορική της τσάντα, κι ήρθε στην Αθήνα για να ταράξει τα ήσυχα νερά των ξενοδόχων με το καινοτόμο εγχείρημά της: Να στήσει ένα hostel στην καρδιά της Αθήνας, όταν η Αθήνα δεν γνώριζε καν τι σημαίνει Hostel και οι ταξιδιώτες με τα σακίδια στην πλάτη προκαλούσαν βλέμματα περιέργειας!
Στην επαγγελματική της πορεία η Σοφία Lizzio ακολούθησε την ακριβώς αντίθετη διαδρομή από αυτή που κάνουν κατά εκατοντάδες οι Έλληνες συνομήλικοι της – πτυχιούχοι στην πλειοψηφία τους – λόγω οικονομικής κρίσης. Εκείνοι φεύγουν μαζικά στο εξωτερικό προς αναζήτηση εργασίας, με τις όποιες τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις μπορεί να έχει για τη χώρα αυτό το brain-drain τα επόμενα χρόνια…
“Τότε έλεγαν “τι θέλει αυτή η τρελή Ιταλίδα και φτιάχνει ξενοδοχείο στου Ψυρή! ”. Μάς κοιτούσαν σαν τους φτωχούς γείτονες που έχουμε τους ξυπόλητους τουρίστες, γιατί τότε τα γύρω μαγαζιά στου Ψυρή είχαν γίνει πολύ γνωστά στέκια επωνύμων. Σήμερα, 10 χρόνια μετά, έχουμε πολλούς funs από την γειτονιά. Αν και τώρα όλοι γύρω προσπαθούν να κάνουν ό,τι κάνει κι ο διπλανός…” λέει η Σοφία και ξεδιπλώνει την ιστορία του AthenStyle.
Σοφία Lizzio: Μία Ελληνίδα από την Ιταλία
Η Σοφία Lizzio γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Maccerata, μία μικρή πόλη της κεντρικής Ιταλίας, σπούδασε στο νομικό τμήμα του οικονομικού πανεπιστημίου Bocconi στο Μιλάνο, μιλάει 6 γλώσσες, ταξιδεύει από παιδί και συνεχίζει να ταξιδεύει.
“ Ο πατέρας μου είναι Ιταλός και η μητέρα μου Ελληνίδα, κι έτσι κάθε καλοκαίρι της ζωής μου θυμάμαι να έρχομαι από την Ιταλία στην Ελλάδα για διακοπές κοντά στην Ελληνίδα γιαγιά. Μπήκα για πρώτη φορά σε αεροπλάνο σε ηλικία 3 μηνών. Ταξιδεύω λοιπόν από μωρό. Η αγάπη μου για τα ταξίδια ήταν ένα από τα στοιχεία που με οδήγησαν στην Αθήνα και στο AthenStyle. Το άλλο στοιχείο ήταν οι σπουδές μου στις ξένες γλώσσες καθώς και τα όσα έμαθα στο ιταλικό πανεπιστήμιο, Bocconi, το οποίο είναι φημισμένο για σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων.” λέει η ίδια.
-Πώς γνώρισες τα καταλύματα τύπου Hostel;
“Κατά τη διάρκεια του σπουδών μου στο Bocconi πήγα για 3 μήνες Αυστραλία στο πλαίσιο ερευνητικό προγράμματος του πανεπιστημίου. Κι εκεί έμεινα για πρώτη φορά σε hostel. Πάω στο δωμάτιο και ήταν dorm (κοιτώνας). Oι συνταξιδιώτες μού έλεγαν “εγώ ταξιδεύω για 3 μήνες” ο ένας, “ εγώ μόνο 2 μήνες” ο άλλος. Ανακάλυψα λοιπόν ότι υπάρχει κόσμος νέος που ταξιδεύει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι νέοι στην Αυστραλία εργάζονται και μαζεύουν χρήματα για 3 χρόνια προκειμένου να πάνε συνεχόμενα διακοπές για 2-3 μήνες. Το ότι επιστρέφουν στη χώρα τους με εμπειρία ταξιδιωτική είναι ένα “συν” στο βιογραφικό τους και δεν χάνουν τη δουλειά τους. Όταν τα ανακάλυπτα αυτά ήμουν 20 χρόνων.
Τότε τη δεκαετία του 2000 στην Ευρώπη, αλλά και στην Ιταλία δεν υπήρχε αυτή η ταξιδιωτική κουλτούρα. Έκτοτε ταξίδεψα πολύ αλλά η ιδέα να ανοίξουμε ένα hostel είχε γεννηθεί και δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ. Μέχρι που η οικογένεια μου βρήκε τελικά το κτήριο στου Ψυρή το 2006”.
-Σε προβλημάτισε ότι η περιοχή του Ψυρή ήταν μία υποβαθμισμένη γειτονιά;
“Καθόλου, γιατί αυτό που μάς κέρδισε ήταν η θέα. Μου θύμιζε… νησί εδώ πάνω στην ταράτσα. Έπειτα η πρόσβαση είναι εύκολη από και προς το αεροδρόμιο, το λιμάνι του Πειραιά και το ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Παλαιότερα στην περιοχή του Ψυρή λειτουργούσαν βιοτεχνίες δέρματος και εργαστήρια κατασκευής παπουτσιών. Σε ένα από αυτά τα ιστορικά βιομηχανικά κτήρια στεγάσαμε το AthenStyle. Σε κάποιους ορόφους είχαν μείνει ακόμη οι μηχανές παπουτσιών. Ο κάθε όροφος ήταν ενιαίος. Η διαρρύθμιση του hostel έγινε μετά και οι εργασίες για την ανακαίνιση του κτηρίου κράτησαν σχεδόν δύο χρόνια.
Όλο αυτό το διάστημα κρατούσα όσο μπορούσα τη δουλειά μου στο δικηγορικό γραφείο όπου εργαζόμουν στο Μιλάνο. Ταυτόχρονα παρακολουθούσα συνέδρια για hostels σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και μάθαινα πράγματα. Και πριν με ρωτήσεις σού απαντώ πως, όχι στην Ελλάδα δεν έγινε κανένα τέτοιο συνέδριο για Hostel. Άλλωστε τα hostels τότε στην Αθήνα δεν υπήρχαν. Και επικρατούσε η άποψη ότι τέτοιου τύπου καταλύματα είναι για τους ξυπόλητους τουρίστες με τα σακίδια στην πλάτη”.
-Με αυτά τα δεδομένα γιατί όχι ένα hostel στην Ιταλία αλλά στην Ελλάδα;
“Για δύο λόγους. Επειδή, είχαμε πάντα την ιδέα στην οικογένεια να ξαναμαζευτούμε κάπου, κι επιλέξαμε ως βάση την Ελλάδα. Κι έπειτα στο μυαλό μου το ιδανικό μέρος για διακοπές ήταν η Ελλάδα κι όχι η Ιταλία. Αν ήθελα να μείνω Ιταλία είχα καριέρα μπροστά μου ως δικηγόρος, δεν χρειαζόμουν να κάνω κάτι άλλο. Βέβαια συνέβαλε και το γεγονός ότι η δικηγορία στο Μιλάνο δεν θα μου επέτρεπε να ταξιδεύω τόσο πολύ και τόσο συχνά. Κι έτσι ήρθα!”.
-Διαφημιστικά πώς κινήθηκες για να γίνει γνωστό το AthenStyle;
“Υπάρχουν, όπως μου έμαθαν στο Bocconi, δύο σημαντικά θέματα στη διαχείριση μίας εταιρείας. Το ένα αφορά την οικονομική διαχείριση δηλ. πώς θα λειτουργήσει η επιχείρηση, κόστη κλπ. Το άλλο θέμα έχει να κάνει με το μάρκετινγκ που στην Ελλάδα το υποτιμάμε.
Στο AthenStyle επικεντρωθήκαμε στο τι πουλάμε. Πουλάμε “ύπνο” που σημαίνει ένα καθαρό, άνετο, ασφαλές δωμάτιο. Φτιάξαμε λοιπόν low-budget απλά δωμάτια με χαρούμενα όμορφα χρώματα – τότε μάς βοήθησε ο Ιταλός σχεδιαστής Giorgio Guidi που σήμερα ζει στη Ν.Υόρκη και είναι πολύ γνωστός.
Φτιάξαμε λοιπόν ένα καλό προϊόν. Αν πιστεύεις στο προϊόν σου δεν χρειάζεται διαφήμιση. Το AthenStyle έγινε γνωστό στόμα με στόμα …
Βέβαια ένα προϊόν βγαίνει καλά ποιοτικά αν πληρώνεις και τους υπαλλήλους καλά. Με προσλήψεις και ασφαλιστικές εισφορές εννοώ. Κι αυτό φυσικά έχει κόστος, αλλά δεν γίνεται διαφορετικά. Γιατί στο AthenStyle το προσωπικό κάνει καθημερινό καθαρισμό και στρώνει τα σεντόνια, ενώ σε άλλα hostels οι ίδιοι οι πελάτες στρώνουν το κρεβάτι τους.
Σημασία όμως στη διαμονή τύπου hostel έχει η ατμόσφαιρα που είναι πάντα φιλική και παρεΐστικη. Κι αυτό κάνει τα hostels ξεχωριστά και συνήθως είναι η πρώτη επιλογή των νέων ανθρώπων. Διαθέτουμε δωμάτια-κοιτώνες (κόστος περίπου 18 ευρώ το κρεβάτι σε 4κλινο) που είναι μία καλή λύση για παρέα και νέους ανθρώπους. Τα πιο καινούρια μας δωμάτια είναι στο απέναντι κτήριο και τα περισσότερα είναι δίκλινα. Αυτά είναι πιο ακριβά από τα ξενοδοχεία. Το hostel απευθύνεται σε όλους...“
-Θυμάσαι τον πρώτο πελάτη στο AthenStyle;
“Ήταν μία Κινέζα που έκανε κράτηση από το ίντερνετ. Είχαμε καλέσει όλους τους φίλους τότε για τα εγκαίνια και ήταν κι η Κινέζα μαζί μας. Θυμάμαι φορούσε ένα κόκκινο φόρεμα… Έχουμε φίλους που έμειναν την πρώτη σαιζόν που ανοίξαμε. Είναι μία δουλειά χαρούμενη, με νέο κόσμο που ταξιδεύει”.
-Μπορεί η Αθήνα να κρατήσει περισσότερο τον επισκέπτη ως city-break προορισμός;
“Το 80% των πελατών μάς μένουν μόνο για ένα βράδυ και μετά πάνε στα νησιά, επειδή στην Ελλάδα δεν μαρκετάρουμε το city-break. Κατά τη γνώμη μου η Αθήνα θα μπορούσε να δουλεύει ως τουριστικός προορισμός όλο το χρόνο, όπως η Ρώμη. Ειδικά τώρα με τις low-cost αεροπορικές πτήσεις, γιατί να μην έρθει ο επισκέπτης Αθήνα για Σαββατοκύριακο. Γι΄ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να προβάλλεται η Αθήνα.
Επιπλέον κατά τη διεθνή πρακτική οι travel-bloggers είναι αυτοί που αναζητούν το αυθεντικό,το εναλλακτικό και κάνουν γνωστό το τουριστικό προϊόν”.
-Το AthenStyle άνοιξε το 2008 και λίγο καιρό αργότερα ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Υπήρξαν δυσκολίες;
“Δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα είχαμε τέτοια οικονομική κρίση. Έχασα φίλους που είχα στην Αθήνα γιατί έφυγαν στο εξωτερικό. Επιχειρηματικά, σύμφωνα με τα business plan αν κάνεις κάτι συντηρητικά μπορείς να καταφέρεις να επιζήσεις. Στο AthenStyle κάνουμε και τεράστια προσωπική εργασία. Και σε αυτό με υποστήριξε και η οικογένεια μου”.
-Τι κάνει εντύπωση στους ξένους που επισκέπτονται την Αθήνα;
“Τα ωράρια μας. Αυτοί τρώνε βραδινό από τις 7 το απόγευμα και στις 8.30 πάνε για κλάμπινγκ, γι΄ αυτό και τους κάνει εντύπωση που εμείς βγαίνουμε για φαγητό στις 10.30 το βράδυ και πάμε για ποτό μετά τις 12 τα μεσάνυχτα. Αναρωτιούνται “Κι εγώ τι θα κάνω μέχρι τα μεσάνυχτα;”. Κι έπειτα η επόμενη ερώτηση τους είναι “Μα δεν δουλεύει κανείς”;
Ή ρωτάνε ακόμη “Πώς γίνεται οι καφετέριες να είναι γεμάτες; Δεν δουλεύουν; Δεν σπουδάζουν;”
Πώς να τούς εξηγήσεις ότι ο καφές στην Ελλάδα είναι… ψυχοθεραπεία, κι όχι μία ολιγόλεπτη στάση για έναν εσπρέσο στα όρθια στο μπαρ, όπως στην Ιταλία”.
-Πώς θα ήθελες να ήταν η Αθήνα;
“Λίγο πιο οργανωμένη ως σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, κυρίως θα ήθελα να είναι πιο καθαρή. Κι αυτό έχει να κάνει από την τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης μέχρι το πλύσιμο των δρόμων με νερό για να καθαρίσουν και να χαιρόμαστε τις βόλτες στα δρομάκια ολόκληρου του ιστορικού κέντρου της Αθήνας”.
Ελίνα Ιατρίδου
Info: http://athenstyle.com/en_GB/