Μπορεί η Μεθώνη να μην έχει… μπάρμπα, σαν τη γειτονική της Κορώνη, όμως ξεχωρίζει για το εντυπωσιακό κάστρο της και τις υπέροχες αμμουδιές της. Απέχει 65 χλμ από την Καλαμάτα και δίνει μία ακόμα νησιώτικη πινελιά στην καταπράσινη Πελοπόννησο.
Η Μεθώνη προσφέρει στον επισκέπτη την ήρεμη ομορφιά του τοπίου της, πολλές μνήμες, κι ένα από τα μεγαλύτερα κάστρα της Ελλάδας με σπουδαία αρχιτεκτονικά σύνολα ( ερείπια Βυζαντινών Ναών, τουρκικών λουτρών, οικημάτων των Ιμπραήμ Πασά και Γάλλου στρατηγού Μαιζόν, δεξαμενές, λείψανα νεκροταφείου των Βρετανών αιχμαλώτων κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου).
Μεθώνη: το πρώτο σχέδιο ελληνικής πόλεως
Η ρυμοτομία της μικρής αυτής πόλης χαράχτηκε με σχέδιο του Ι. Καποδίστρια, το οποίο εκπονήθηκε στις 4 Μαΐου του 1829 από τον λοχαγό Adubart του μηχανικού συντάγματος της Γαλλικής στρατιάς του Μαιζόν. Εγκεκριμένο φέρει τον αριθμό 1 (προφανώς είναι το πρώτο σχέδιο ελληνικής πόλεως) και την υπογραφή του Ιωάννη Καποδίστρια.
Σήμερα στην είσοδο της πόλης, δυο παράλληλοι κεντρικοί δρόμοι οδηγούν, ο ένας στην αγορά και ο άλλος στο εντυπωσιακό κάστρο και στην αμμουδερή παραλία.
Για την ιστορία…
Η Μεθώνη ή Μοθώνη, ονομάστηκε έτσι από τον Μόθωνα λίθο, ένα βράχο, συνέχεια της ακτής, που προχωρεί σαν ύφαλος κάτω από τη θάλασσα. Το πρώτο της όνομα ήταν, σύμφωνα με τον Παυσανία, Πήδασος, ενώ ο Όμηρος την ανέφερε ως την τελευταία από τις εφτά πόλεις που πρόσφερε ο Αγαμέμνονας στον Αχιλλέα, εάν αυτός δεχόταν να επιστρέψει στη μάχη κατά την πολιορκία της Τροίας.
Κτισμένη σε κομβικό σημείο στο θαλάσσιο πέρασμα που ενώνει την κεντρική και δυτική Ευρώπη με την ανατολική Μεσόγειο, η πόλη αυτή υπήρξε σημαντικότατο εμπορικό λιμάνι και σταθμός ανεφοδιασμού στρατιωτικών πλοίων από την αρχαιότητα ως τον 19ο αιώνα.
Το κάστρο της Μεθώνης
Ο περιηγητής Pietro Casola που επισκέφτηκε την περιοχή στα 1494 γράφει: «μια μεγάλη τάφρος ανοίγεται τώρα, που όταν θα τελειώσει θα είναι ένα εκπληκτικό έργο».
Πράγματι, στο μόνο μέρος που το κάστρο της Μεθώνης συνδέεται με τη στεριά, οι Βενετοί άνοιξαν τάφρο και κατασκεύασαν ξύλινη γέφυρα, που αντικαταστάθηκε από πέτρινη με 14 τόξα, η οποία διατηρείται μέχρι σήμερα.
Αυτή τη γέφυρα περνά σήμερα ο επισκέπτης για να μπει στο κάστρο.
Φαίνεται ότι οι Βενετοί είχαν σκοπό με το έργο αυτό να ενώσουν τις δύο θάλασσες την ανατολική και την δυτική, για να απομονώσουν το κάστρο από την στεριά, αλλά δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν το έργο διότι μετά από 6 χρόνια εκδιώχθηκαν από τους Τούρκους (1500). Η βενετσιάνικη γέφυρα ήταν ξύλινη και κινητή και έμεινε τέτοια μέχρι το 1829.
Η νέα γέφυρα που σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση, χτίστηκε από τους Γάλλους του Στρατηγού Μαιζόν. Έχει τέσσερα μέτρα ύψος, μήκος 45, πλάτος 3 μέτρα και αποτελείται από 14 καμάρες (τόξα).
Το Greek-CrossRoads προτείνει...
- Στάση για καφέ στο ιστορικό καφενείο από το 1870 που βρίσκεται στον εμπορικό δρόμο και λίγο παρακάτω επιβάλλεται φαγητό στην ονομαστή ταβέρνα του Ανδρέα “Αλέκτωρ” με εξαιρετική κουζίνα και βιολογικά ντόπια προϊόντα.
- Κολύμπι στην απλωτή αμμουδιά κάτω από τα τείχη του κάστρου.
- Διαμονή στο κοντινό παραλιακό camping, με φυσικές σκιές. Πεντακάθαρο και παρεϊστικο με φιλίες που κρατάνε πάνω από 30 χρόνια.